Glam Rock Memories..
Η φράση GLAM ROCK ίσως δεν θυμίζει και πολλά πράγματα στο Ελληνικό κοινό, ιδιαίτερα στους νεώτερους που μεγάλωσαν με άλλα συγκροτήματα και καταστάσεις. Όμως κάπου εκεί στα τέλη της δεκαετίας του ’80 όλο το κίνημα που πήρε σάρκα και οστά τη δεκαετία του ’70 , metal-αχθηκε και έφτασε στο απόγειο της επιτυχίας με γκρουπ όπως οι POISON, BONFIRE, FIREHOUSE, SKID ROW, FASTER PUSSYCAT, κτλ.
Η δεκαετία του εβδομήντα στιγματίστηκε από το κύμα της Disco με τα ρούχα στρας, το αφάνα μαλλί και την διάθεση για χορό / πάρτι σε όλο του το μεγαλείο. Στην απέναντι όχθη, το rock κοινό εμφανώς κουρασμένο από την σκηνή της ψυχεδέλειας και τους υπόλοιπους δεινόσαυρους, έψαχνε για κάτι ανάλογο της Disco που θα έβγαζε το rock από το περιθώριο και φυσικά θα το ανέβαζε στις κορυφές των charts. Κάπου εκεί εμφανίζονται διάφοροι συνθέτες, κάτι ανάλογο με τον δικό μας Φοίβο, που γράφουν τραγούδια κατά παραγγελία και εμφανίζονται στο σύνολο της Glam σκηνής αναδεικνύοντας καλλιτέχνες όπως οι SWEET, SUZY QUATRO. Οι συνθέσεις στηρίζονταν σε παλαιές pop επιτυχίες των sixties με πολυφωνικά ρεφρέν, ο στίχος μίλαγε για party / sex / rock n roll και όλα αυτά προσαρμόζονταν σε κλασσική ροκ ενορχήστρωση. Όσο για το παρουσιαστικό των γκρουπς, είχαν υιοθετήσει την λάμψη της Disco με τα φανταχτερά ρούχα, τα στρας, τα όρθια μαλλιά και επίσης υπήρχε μια εμφανής τάση unisex με βαμμένα χείλια, μάτια και μια εμφανής θηλυκότητα σε όλο το παρουσιαστικό. Αυτό ήταν μάλιστα και το ταμπού του Glam, η επιτηδευμένη θηλυπρέπεια που από πολλούς ταυτίστηκε με την σεξουαλική επανάσταση της δεκαετίας του εξήντα ενώ άλλοι λένε ότι ήταν ένας απελπισμένος τρόπος να τραβήξουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας με πάση θυσία. Άλλωστε κάτι ανάλογο δεν έγινε και αργότερα με το heavy metal; Που χρησιμοποίησε τον σατανισμό, το punk με την βία και την αυτοκαταστροφή το gothic με την νεκροφιλία, κτλ. Όλα αυτά έγιναν για την έλξη της δημοσιότητας, τις πωλήσεις και φυσικά υπό τις ευλογίες των δισκογραφικών. Η εικόνα εξακολουθεί να είναι σημαντική στον σύγχρονο πολιτισμό: επηρεάζει το πως αισθάνεσαι όταν είσαι έξω με φίλους, όταν μένεις μέσα στο παιχνίδι http://www.casino.com/gr/ η μουσική των 1970s ήταν το ίδιο – εξπρεσιονισμός, μέσω μουσική ήταν ένας σημαντικός τρόπος για τον προσδιορισμό με κινήσεις κατά το χρόνο.
Το Glam καλά κρατεί, μέχρι τα τέλη του εβδομήντα όπου σκάει μύτη, τι άλλο, το PUNK! Όλα τα γλυκά τραγουδάκια και οι χαμογελαστές φάτσες κάνουν στην άκρη για την λαίλαπα του Punk, με εξαίρεση τους New York Dolls και τον συνδυασμό glam αισθητικής με ψιλά τακούνια, μακιγιάζ αλλά και τον πρώιμο Punk ήχο τους. Το Punk αν και μουσικά ήταν εκ διαμέτρου αντίθετο με το Glam, δανείστηκε πολλά στοιχεία όπως η σεξουαλικότητα, η party διάθεση και έδωσε στο Glam (δυστυχώς) την street αισθητική (ξεσκισμένα τζηνς) και την No Future ιδεολογία (η άσωτη ζωή των hard rockers, οι καταχρήσεις, κτλ.) – έτσι δημιουργήθηκε μια ολόκληρη σκηνή του Glam Punk.
Προχωρώντας στην δεκαετία του ογδόντα, ο rock ήχος σκληραίνει και φτάνουμε στην μίξη του Glam με το πρώιμο heavy metal και τη δημιουργία σημαντικών γκρουπς όπως οι RATT, MOTLEY CRUE, GIRL, QUIET RIOT, κ.α. Παρόλο που ο ήχος σκληραίνει αισθητά, τα μεγάλα μαλλιά, το μακιγιάζ και ο στίχος μένουν τα ίδια. Μάλιστα στις Ηνωμένες Πολιτείες το είδος αυτό έμεινε γνωστό ως Hair Metal λόγω των πυκνών όρθιων μαλλιών (λέγε με θάμνο) και η εμμονή των γκρουπς πολλές φορές να προσέχουν περισσότερο τα μαλλιά τους παρά την μουσική. Στα μέσα της δεκαετίας του ογδόντα, στην Αμερική ξεφυτρώνουν hair metal συγκροτήματα από το πουθενά. Όλα τα γκρουπς κάνουν το κεφάλι τους θάμνο, φοράνε κολλητά δερμάτινα για να φαίνεται ότι έχουν μεγάλα αρχ…α , μακιγιάρονται, γράφουν σεξουαλικούς στίχους, το ρίχνουν στις καταχρήσεις και την αυτοκαταστροφή ( οι Punk καταβολές…). Στην Αμερική τα κοριτσάκια τρελαίνονται, κυνηγάνε τα συγκροτήματα σαν τρελές για backstage όργια (βλέπε groupies) και τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν επιτέλους πάνω τους. Εάν πετύχετε στην TV καμιά αμερικάνικη ταινία εποχής ’85-’86, δεν αποκλείεται να πετύχετε μέλη από γκρουπς ως special guests, σκηνές από συναυλίες, έφηβους ηθοποιούς να προσπαθούν να μιμηθούν τον Dee Snider (TWISTED SISTER), τους KISS, POISON, ΟΖΖΥ και άλλους. Η Ευρώπη βέβαια δεν έμμεινε πίσω και ακολούθησε με γκρουπς σαν τους HANOI ROCKS, BONFIRE, PINK CREAM 69, TIGERTAILZ, όμως η στάθμη παρέμεινε χαμηλή σε σχέση με την Αμερική. Το φαινόμενο καλά κρατεί και την διετία 1988 – 1990, το Glam έχει φτάσει στο ζενίθ της επιτυχίας. Η σκηνή βέβαια έχει τμηματοποιηθεί στα δύο: Τα παιδιά της διπλανής πόρτας και Τα άσωτα παιδιά. Οι πρώτοι έχουν μαλλί κομμωτηρίου, καλοντυμένοι, χαμογελαστοί, εμφανίσιμοι, γράφουν πολλές μπαλάντες και στηρίζονται περισσότερο στο Zeppelinικο blues, βλέπε SLAUGHTER, GREAT WHITE, KINGDOME COME, DANGER DANGER, FIREHOUSE, BONHAM, STEELHEART. Οι «άσωτοι» φοράνε ξεσκισμένα τζηνς, γίνονται λιώμα στο μεθύσι, μακιγιάρονται υπερβολικά και έχουν μια street αισθητική, βλέπε POISON, MOTLEY CRUE, LA GUNS, GUNS N ROSES, FASTER PUSSYCAT, TIGERTAILZ, PANTERA. Ακόμα και οι γνωστοί PANTERA (!) άνηκαν σε αυτή την κατηγορία, χρησιμοποιώντας διάφορα ψευδώνυμα, κολλητά δερμάτινα αλλά με το ίδιο όνομα και μάλιστα κυκλοφόρησαν 2-3 glam albums τα οποία πάτωσαν κυριολεκτικά. Βέβαια, οι ίδιοι δεν το έκαναν γνωστό αλλά ευτυχώς στο διαδίκτυο τους ξεμπρόστιασε κάποιος δημοσιεύοντας μάλιστα φωτογραφίες, εξώφυλλα και τους στίχους αυτής της εποχής!
Στην Ελλάδα έχουμε μικρότερου βεληνεκούς δείγματα με συγκροτήματα σαν τους RAW SILK, TRADE MARK, BEAUTY AND THE BEAST, DIVORCE, SPITFIRE. Επίσης, σε τηλεοπτικές εκπομπές όπως το MEGA TOP (Mega Channel) BEAT BOX (New Channel), METALMANIA (ET 1) παρέλασαν video clips από MOTLEY CRUE, BAD ENGLISH, WARRANT, KISS, POISON, GUNS N ROSES, AEROSMITH, ALICE COOPER, SKID ROW . Είναι φαινόμενο εξωγήινο σε σύγκριση με τα σημερινά τηλεοπτικά δεδομένα που βασιλεύουν Βανδή, ο Τριαντάφυλλος, ο Πλούταρχος και άλλοι χαριτωμένοι… Συναυλιακά τώρα, το 1990 έγινε συναυλία του ALICE COOPER με 10.000 (!) άτομα, ενώ ακόμη πέρασαν SCORPIONS / WINGER και πολύ αργότερα οι GUNS N ROSES. Ο Ελληνικός Τύπος με κύριο άξονα τα Metal Hammer, Rock Power υποστήριξε την σκηνή διότι τα συγκεκριμένα περιοδικά αποτελούσαν επίσημη μετάφραση των αντίστοιχων ξένων εντύπων και αναγκαστικά έγραφαν για το Hair Metal που ήταν στα φόρτε του! Βέβαια, από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 το ένα έντυπο ήταν ήδη παρελθόν ενώ το άλλο απόκτησε αυτονομία, κήρυξε ιερό πόλεμο και αφόρισε το Hair Metal, ακολουθώντας επιταγές τις εποχής όπως death / black metal μονοπάτια. Από το 1993 και μετά έχουμε την άνοδο της εναλλακτικής ροκ σκηνής, τον ερχομό του grunge και δυστυχώς τον θάνατο του Glam … Όλες οι δισκογραφικές ψάχνουν τον νέο Cobain, οι Pearl Jam, Stone Temple Pilots, Alice in Chains ανεβαίνουν στα charts και οι Glam μουσικοί αδυνατούν να εξασφαλίσουν εκτός από επιτυχία, και δισκογραφικό συμβόλαιο! Σαν συνέπεια αυτού, έχουμε την διάλυση πολλών γκρουπ, την αλλαγή μουσικής πλεύσης από άλλους, καυγάδες μελών και ασύστολες καταχρήσεις. Το ξεκαθάρισμα της σκηνής έκανε εν μέρει καλό γιατί ο κορεσμός της μουσικής είχε ως συνέπεια να εμφανίζονται διάφοροι επιτήδειοι από το πουθενά, να φτιάχνουν συγκρότημα, να βγάζουν ένα καλό single (μπαλάντα) και το υπόλοιπο album να είναι πατάτες για τηγάνισμα. Οι πολλές αρπαχτές είναι αυτές που χαρακτήρισαν την σκηνή και πάνω σε αυτό στηρίχθηκε ο περισσότερος κόσμος για να κατηγορήσει αργότερα όλο το glam κίνημα για προικοθήρες, υποκριτές και καραγκιόζηδες.
Στα τέλη της δεκαετίας του 90 εμφανίζεται ένας κύριος με το όνομα MARILYN MANSON και φέρνει τα πάνω κάτω σε σχετικούς και άσχετους.Το αμφισεξουαλικό του image παραπέμπει στον πατέρα της Glam, David Bowie, ο τίτλος του album Antichrist Superstar θυμίζει heavy metal θεματολογία και στην Αμερική λαμβάνει τρομερή δημοσιότητα. Αμέσως αρχίζουν οι κουβέντες για ομοιότητες με τα hard rock σχήματα της δεκαετίας του ογδόντα και άθελα του ξεθάβει ότι κατάφερε να θάψει το grunge, το 80% του Glam επαναδραστηροποιείται! Οι QUIET RIOT κάνουν συναυλία ύστερα από πολλά χρόνια σε aftershow party του MANSON, οι POISON /WARRANT περιοδεύουν μαζί, οι BRITNY FOX, TESLA κυκλοφορούν live CDs, οι DANGER DANGER κυκλοφορούν νέο studio, οι SURVIVOR ηχογραφούν το μουσικό θέμα της πετυχημένης τηλεοπτικής σειράς Baywatch και άλλα πολλά. Μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε την δραστηριοποίηση σημαντικών δισκογραφικών όπως Frontiers Records, Bluestone Music, CMC, MTM, Escape Music, Now And Then, Deadline Records, Perris Records, Portrait. H νεκρανάσταση του Glam συνεχίζεται μέχρι σήμερα αλλά το ερώτημα είναι κατά πόσο μπορεί να πάρει κανείς στα σοβαρά μια τέτοια κίνηση ή πρέπει να αφήσει τους νεκρούς στον τάφο τους. Ελπίζω πως τα πράγματα θα κυλήσουν φυσιολογικά και θα χαρούμε τουλάχιστον την επιστροφή μερικών παλιών, Come on feel the noize !!!!
Ακολουθεί προτεινόμενο υλικό χωρίς σειρά αξιολόγησης:
Albums
1. Oriental Beat – HANOI ROCKS
2. Invasion Of Your Privacy – RATT
3. Firehouse – FIREHOUSE
4. Bezrek – TIGERTAILZ
5. Leather Boyz With Electric Toyz – PRETTY BOY FLOYD
6. Shout At The Devil – MOTLEY CRUE
7. In Your Face – KINGDOME COME
8. Rev It Up – VIXEN
9. 1987 – WHITESNAKE
10. Smashes , Thrashes ,Hits – KISS