SIGMATROPIC
1.Μιλησε μας για την ιστορία σου στον μουσικό χώρο
Μού είναι εξαιρετικά δύσκολο να μιλώ για τον εαυτό μου. Επιγραμματικά, στέκομαι χονδρικά στα ’80/s με Cpt. Νέφος και Libido Blume, πολλές συναυλίες σε μια εποχή που δεν υπήρχαν οι σημερινές ευκολίες και η ευρεία αποδοχή του ροκ στη χώρα μας, αλλά που από την άλλη, έβλεπες μια ζεστασιά στα συγκροτήματα και στον κόσμο των συναυλιών. Κατόπιν, δυόμισι χρόνια στην Αμερική, με συμμετοχή στην ίδρυση των Hum και συνέχεια επιστροφή στην Ελλάδα. ’90΄s με τα εφήμερα Δέκα Μέτρα Δέντρα και αμέσως μετά, με τους Sigmatropic και τις τέσσερις μέχρι τώρα κυκλοφορίες τους (2 LP, ένα cd-single και ένα EP). Μπορώ να τονίσω ότι το πέρασμά μου από τη δεκαετία του ’80 ήταν καθοριστικό για τη διαμόρφωση του μουσικού μου στυλ (πιστεύω ότι πολλά καθορίστηκαν εκείνη τη δεκαετία, η οποία αν και σε μερικά ζητήματα μας διέψευσε, έβαλε τη σφραγίδα της καθοριστικά στη μουσική της δεκαετίας του ’90 και του 2000). Στη δεκαετία του ΄90 χρησιμοποίησα σε μεγάλο βαθμό τα εργαλεία των νέων τεχνολογιών (μουσική μέσω του υπολογιστή, sequencer, ψηφιακά δείγματα) τα οποία και στάθηκαν οι καταλύτες για τη διαμόρφωση του νέου στυλ που χαρακτήρισε τους Sigmatropic. Στο πλάισιο του μουσικού ύφους που διαμορφωνόταν, η εμμονή μου στις συναυλίες και στη ζωντανή απόδοση του δισκογραφημένου υλικού, ήταν και είναι κάτι δεδομένο.
2. Οι Sigmatropic αποτελούν κανονικό γκρουπ ή είναι ένα δικό σου project;
Είναι (μέχρι τώρα τουλάχιστον) ένα προσωπικό δισκογραφικό project. Από την άλλη πλευρά, είναι ένα κανονικότατο ζωντανό γκρουπ που ερμηνεύει με δικό του τρόπο (πολλές φορές ανεξάρτητο από το ηχογραφημένο υλικό) τα κομμάτια των cd. Και μάλιστα, υπάρχει η πρόθεση να χρησιμοποιηθεί ως το όχημα ηχογράφησης για το επόμενο υλικό. Κάτι που υπήρχε σαν πρόθεση και στην περίπτωση των δεκάξη χαϊκού, αλλά έμεινε σε μεγάλο μέρος, απλά πρόθεση.
3. Κρατώ στα χέρια μου την νέα σου δουλειά, πες μας λίγα πράγματα για αυτήν…
Ηχογραφήθηκε κάτω από εξαιρετικά low-budget συνθήκες στο στούντιο του σπιτιού μου, όπου χρησιμοποίησα ό,τι μέσο προσφερόταν για να δώσει στο εγχείρημα χαρακτήρα πιστότητας, αυθεντικότητας, αλλά και κάποιου πλούτου στο ηχητικό φάσμα. Ως προς το ουσιαστικό μέρος, είχα την “αυστηρή” άποψη να κάνω αυτό το δίσκο, αποκλειστικά βασισμένο σε ποιήματα του Γ. Σεφέρη, μερικά εκ των οποίων είχα ήδη κάνει από τις αρχές των 90′ s. O κύριος κορμός αυτού του project θα ήταν τα δεκαέξη χαϊκού που είχε γράψει ο Σεφέρης ξεκινώντας από το 1929, μαζί με μερικά ακόμη ποιήματα. Από το αρχικό εγχείρημα, καταρτίστηκε ένας μακρύς κατάλογος από ηχογραφημένο υλικό, από τον οποίο τελικά έμειναν έξω τρία κομμάτια, κυρίως επειδή το όλο υλικό μεγάλωσε υπερβολικά σε μήκος.
4. Το νέο σου CD περιλαμβανει μελοποίηση των χαϊκου, τι ακριβώς ς είναι αυτό;
Κατ΄αρχή, δεν ξέρω αν είναι ακριβώς μελοποίηση. Ξέρω ότι συνέλαβα μια μουσική έχοντας σαν κίνητρο, ή σαν ερέθισμα αυτά τα ποιήματα. Ξέρω ότι κάπου αυτή η μουσική συναντά αυτά τα ποιήματα. Σχετικά με τα ίδια τα χαϊκού, αποτελούν Ιαπωνική μορφή ποίησης του δέκατου έβδομου αιώνα, με εξαιρετικά λίγα μέσα, ελάχιστες λέξεις που σχηματίζουν στο άθροισμά τους μόλις δεκαεπτά συλλαβές, όπου κάποιος πρέπει να συμπυκνώσει αυτό που θέλει να πει με ευφυή τρόπο. Στην αρχή του εικοστού αιώνα έγιναν πολύ δημοφιλή στην Ευρώπη και κατόπιν στην Αμερική, όπου διδάσκονται στα σχολεία σαν μια από τις πιο σημαντικές μορφές παγκόσμιας ποίησης. Είναι τόσο γνωστά μάλιστα μεταξύ των μαθητών και των φοιτητών, ώστε διοργανώνουν μεταξύ τους διαγωνισμούς ποίησης χαϊκού αλλά και παραλλαγών τους.
5. Οι στίχοι ανήκουν στον Γιώργο Σεφέρη, ποια είναι η γνώμη σου για τον συγκεκριμένο ποιητή και ποια είναι η σχέση μουσικής – ποίησης;
Δεν μπορώ να πω ότι είμαι ειδήμων στην ποίηση του Σεφέρη. Όμως εδώ υπάρχουν μερικά ποιήματα που μόλις τα διάβασα, “μίλησαν” μέσα μου αμέσως. Κάποια από αυτά ήταν αρκούντως σκοτεινά, και ενσωματώθηκαν με τη μουσική των Sigmatropic, ενώ κάποια άλλα διέθεταν αυτά ακριβώς τα ρυθμικά και ατμοσφαιρικά στοιχεία, που έψαχνα κατά καιρούς ανάμεσα στις ποιητικές συλλογές.
6. Η μουσική σου περιέχει αρκετά στοιχεία από διάφορα μουσικά είδη, πόσο εφικτός είναι αυτός ο πειραματισμός;
Στην περίπτωσή μου είναι εφικτός επειδή έχω μεγαλώσει με τρεις ολόκληρες γενιές ροκ, popular και τζαζ μουσικής. Σαν μουσική έκφραση προστέθηκε και η ηλεκτρονική με αιχμές το άμπιεντ, την τρανς και το τριπ χοπ της δεκαετίας του ’90. Αν γνωρίζει κανείς την παλέτα των υλικών του, έχει γνώση του μουσικού χώρου στον οποίο κινείται, και ξέρει τι έχει γίνει στο παρελθόν, ώστε να αποφεύγονται οι επαναλήψεις, πιστεύω ότι ο πειραματισμός είναι εφικτός.
7. Από που εμπνέεσαι για την μουσική που γράφεις;
Η μουσική μου έρχεται αυτόματα. Όταν βασίζεται σε στίχο που προϋπάρχει, η μούσα “ακούει” τους ήχους των λέξεων και ακολουθεί την ατμόσφαιρά τους. Κάποιες άλλες φορές, δημιουργεί τη δική της ατμόσφαιρα, μέσα στην οποία οι στίχοι βρίσκουν την κατοικία τους, και μεταλλάσσουν το νόημά τους. Αυτό είναι ένα παιχνίδι που συνέβη και με τα χαϊκού. Οι λέξεις σε αυτά είχαν τους δικούς τους ήχους και οδήγησαν σε αυτή τη συγκεκριμένη μουσική. Δεν θα μπορούσε να ήταν καμιά άλλη μουσική στη θέση της. Πρέπει να πω πάντως, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, –όπως στους παλαιότερους δίσκους των Sigmatropic, των Cpt. Νέφος και των Libido Blume – ο τρόπος σύλληψης της μουσικής ήταν αντίστροφος, δηλαδή προϋπέθετε τη μουσική σε πρώτο επίπεδο και κατόπιν ερχόταν ο στίχος να υπογραμμίσει αυτό που ήδη υπήρχε.
8. Στο CD θα περιλαμβάνεται και ένα 6λεπτο φιλμ , τι ακριβώς θα περιέχει;
Είναι ένα βίντεο, το οποίο ντύνεται με τη μουσική τριών από τα χαϊκού (το ένα μάλιστα, σε διαφορετικό ρεμίξ, από εκείνο του δίσκου), και το οποίο γυρίστηκε σε μια μαγική τοποθεσία της Πάτμου το προηγούμενο καλοκαίρι. Σε αυτό εμφανίζεται και η Carla Torgerson, η τραγουδίστρια των Walkabouts.
9. Είναι αλήθεια ότι πρόκειται να κυκλοφορήσει το album και στα Αγγλικά;
Πράγματι, υπήρξε η ιδέα να κυκλοφορήσουν τα ίδια ακριβώς κομμάτια, όπου τα ποιήματα του Σεφέρη θα ακούγονται σε αγγλική απόδοση. Η πρώτη που προσεγγίστηκε με αυτό το σκοπό ήταν η Carla. Σήμερα είμαστε στο σημείο, που η ιδέα αυτή ήδη βρίσκεται στην πραγματοποίησή της. Η κυκλοφορία προορίζεται για το τελευταίο τρίμηνο του 2002 στην Ελλάδα και το εξωτερικό, και οι συμμετοχές από την Αγγλική, Αμερικανική, αλλά και Ευρωπαϊκή σκηνή, θα αποτελούν έκπληξη. Βασικό ζητούμενο είναι, να μιλήσει ο στίχος μέσα από όλο αυτό το σύνολο. Είναι ένα στοίχημα που φυσικά είχε δοθεί, τηρουμένων φυσικά των αναλογιών, και στον ‘Ελληνικό” δίσκο.
10. Ποιες είναι οι μελλοντικές σου προσδοκίες από τα μουσικά δρώμενα;
Ω, υπάρχουν πολλές. Υπάρχουν σχέδια και ημι-έτοιμο υλικό από οργανική μουσική, αλλά και αρκετό υλικό από διασκευές κομματιών που πάντοτε αγαπούσα. Και φυσικά, πολλά τραγούδια, που περιμένουν τη σειρά τους. Με ενδιαφέρει επίσης η μουσική για τον κινηματογράφο και το θέατρο. Πάνω απ΄όλα όμως, αυτό που με ικανοποιεί ιδαίτερα, είναι να κάνω συναυλίες. Εκεί βρίσκεται η πραγματική δύναμη όλων των συγκροτημάτων στα οποία έχω αναμιχθεί από το παρελθόν, μέχρι σήμερα.
11. Μίλησε μας για κάτι που κανένας δεν σε έχει ρωτήσει και πραγματικά αισθάνεσαι να μιλήσεις γι ‘αυτό.
Υπάρχουν πολλά ζητήματα για τα οποία εν έχω ερωτηθεί, αν και λίγα μόνο από αυτά σχετίζονται αυστηρά με τη μουσική. Ενα θέμα όμως που είναι άρρηκτα δεμένο με τη μουσική (όπως και με κάθε άλλη ανθρώπινη δραστηριότητα) αποτελεί το κεφαλαιώδες ερώτημα “μου αρέσει το ποδόσφαιρο;” Η απάντηση σε αυτό είναι μονολεκτική, “όχι”. Δεν το παρακολουθώ, όπως και ποτέ δεν το παρακολουθούσα. Μάλιστα επιδρά καταπραϋντικά στο κεντρικό νευρικό μου σύστημα, σε βαθμό που να ανοίγω την τηλεόραση όταν έχει αγώνα, για να καταπολεμήσω την αϋπνία μου